BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

05 January 2010

Kisah Ibu Jari (Tumb) Tangan Sebelah Kiri Aku...Exclusive

yeah...hari ni aku akan mendedahkan pd korang pasal ibu jari tangan sebelah kiri...sape yg dh taw...xper...aku akan ceritakan kpd sape2 yg teringin nak baca...umm...nape dgn ibu jari aku??...special sgt ker??...okey...skang aku akan cerita:-

pd 19hb september 1986, aku dilahirkan...namun aku tidaklah seperti bayi2 lain...aku dilahirkan dgn ibu jari yg terpisah dari struktur tangan yg normal...tulangnya terpisah...menyebabkan ianya tergantung2 kemane aku pergi & lebih menyedihkan ianya tidak berfungsi...tetapi dgn kuasa Allah SWT...kuku pada ibu jari aku hidup seperti biase & dpt merasakan kesakitan atau sebagainya...

semasa kecik (blum tadika) - mungkin aku x beberapa ingat...namun dari pengamatan family2 aku...aku seolah-olah tidak kisah dgn keadaan ibu jari aku...aku happy spt kanak2 lain...nenek aku prnah ceritakan kepada ku...semasa aku melihat rncangan kartun...aksi kartun tu sedang mmbuat isyarat "tumbs up" atau bagus...aku pown dgn selamba meniru aksi kartun tu...& sejak dari tu aku sedar...aku x mcm org lain...tetapi..zaman kanak2 riang...peduli ape aku...palahotak ingat nak main jer

semasa kecik (masuk tadika)- ingat lg ketika aku belajar di sekolah tadika assunta kuantan, ade sorang bdk cina pompuan tu suke sgt main ibu jari aku ni...sometimes aku rase rimas gler...pastu cikgu tadika tu marah bdk tu...umm...mayB cikgu tu takot aku kecik ati & menangis...tp xde pown nangis...bdk cina tu masih lg bermain dgn ibu jari aku...giler btol bdk tu...

semasa skolah rendah - umm...inilah waktu yg sgguh mencabar...sejak aku masuk jer ke skolah rendah ni...byk btol persoalan yg aku rs menyampah utk aku mendengar & menjawab...antara soklan2 nyer berbunyi begini "nape dgn jari ko?"..."ko cacat ea??"..."mcmane ko menulis & basuh berak??"...biaselah...bdk2 mmg pantang kalo nmpak mende2 pelik mcm ni...tp mama aku sllu ckap..."kalo ade org tanya awak soklan2 mcm tu...awk jawab Allah SWT jadikan saya camni"...ternyata dgn jawapan sebegitu...bdk2 kt situ sumenyer diam...aku ingat lagi semasa aku darjah satu...papa ku pernah menasihati cikgu aku agar jgn merotan aku di bahagian tangan...ternyata cikgu tu paham ape yg terjadi pd diri aku...TETAPI...cikgu tu x gune rotan...sebaliknya beliau mencubit aku...owh..sakit giler...

semasa skolah agama - same juga keadaan dgn skolah rendah tu...cuma kt sini bdk2 lebih Islamik & tidak menunjukkan reaksi yg terlalu pelik dgn keadaan ibu jari aku ni...haa...kt sini aku memperoleh kate2 semangat & dorongan dari seorang ustazah...kate beliau "syamir, awak ni bknnya cacat tp awak ni dlm golongan istimewa"..."istimewa ni membawa maksud kepada kamu lain dari yg lain"..."kamu x sama mcm org lain"..."kamu ada identiti yg xde pada org lain"...wow!!...bunyi mcm aku ni salah seorang geng X-Men gitu...hahah...

semasa skolah menengah - ade 2 perkara yg aku benci bler trkenangkan zaman ni...aku igt lg sewaktu main sepak takraw...team aku kira mcm hebat la...dpt kalahkan team ni...tp dlm team tu...ade sorang mamat ni menguji psychology & emosi aku dgn mengejek "jari lembik" pastu bwat gaya tangan terketar-ketar...pastu aku trus down...smpai team aku kalah...x abis kt situ...dia datang kt aku...smbil mngejek2 aku...aku x bleyh bwat ape...juz mnangis je la...rmai gak geng2 aku yg lain marah dgn mamat ni...tp xde lah gaduh2 smpai bertumbuk...biase2 jer...haa..ade satu lg kisah yg aku x suke...aku igt lg sewaktu form one...mase tu nak pilih badan unit beruniform...aku nak masuk PKBM Tentera Darat...tengah2 nk tulis borang ni...ade sorang kawan aku mngejek...kate beliau mcm ni "weyh syamir, ko xpyah la masuk kadet ni...jari ko tu bknnya larat nk angkat senapang tu...hahaha"...lpas aku dgr je kate2 tu...aku terus letak pen & buang borang tu...menangis lg...masuk la aku PBSM yg ntah ape2 kt skolah tu...TETAPI...Form 2...kawan aku yg ejek aku tu kene buang skolah...so, aku pegi la jumpa guru penasihat utk apply PKBM Tentera Darat...yess...aku berjaya gak dptkan borang tu...TETAPI...ade lg halangan lpas tu...family aku plak mcm ragu2 dgn minat aku tu...dia risau sgt...takot aku x bleyh bwat keje lasak ala2 askar tu...tp aku bwat muke degil & family aku pown terpaksa la mngikut kehendak aku...akhirnya aku berjaya menjadi salah seorang anggota PKBM Tentera Darat & berjaya mendapatkan pangkat "Korperal"...pergh...tgk...sape kate jari mcm ni x bleyh pegang senapang...silap r beb...

semasa di luar sekolah & di universiti - skang ni bdk2 pown dh matang...dh x amik kisah sgt pasal mende2 mcm ni...cume ade gak la yg bwat muke pelik coz tgk cara aku memegang pen...menyuapkan makanan ke dalam mulot & sbgnya...kalo ade sape2 perasan...stiap kali aku jalan2...aku akan genggam tangan sebelah kiri aku atau memasukkan tangan kiri ke dalam poket sbg menyembunyikan "jari unik" ni...tp benda aku paling risau ialah..."macamane ea aku nak dapatkan teman wanita dgn keadaan jari mcm ni??"..."bleyh ker diaorg terima aku dlm keadaan mcm ni?"...maklumlah...dlm palahotak aku ni...aku pikir pompuan nak cari laki2 yg sempurna pd fizikalnya...mane la taw...kot2 ibu jari aku camni pown diaorg amik kira...tapi..Allah tu kn Maha Kuasa...Dia yang menentukan segalanya...aku pasti...suatu hari nanti aku akan ketemui pompuan yg seswai...Insyaallah...yg penting skang ni aku nak berjaya...tu jer

"aku x mahu korang pandang jari aku macam tgk tangan alien"
"x usah lah disoal mengenai ibu jari aku ni"
"aku x mahu belas kasihan dari korang cukuplah dengan kasih sayang korang kepada aku"
"walaupun ibu jari aku macam ni...tp semangat...impian...cita2 & wawasan aku tetap tinggi...aku akan pastikan diri aku berjaya & berguna kpd keluarga...agama...bangsa & negara"

"Aku Bukan Cacat Atau Orang Kurang Upaya tetapi Aku insan yg digelar "ISTIMEWA & UNIK"..."Diriku Milik Maha Esa & Dia tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya"

5 comments:

Sir Marcello said...

sedey...huwaa...di pkbm lah ko dan Poteks (senior aku) bertemu...hohohho

luv hunter said...

huk,, cool dear,,

faten liyana said...

hey..dgr je kate i.."jgn dok kesah dorg nk kate ape"...okey babe??..

Wan Perlis said...

uitm perlis

azrul said...

u are the best bro